Läronämndens yttrande
2005:5y
Diakon - präst – biskop

Läronämnden har getts tillfälle att yttra sig över motion 2005:55.

Vid vigningen av diakon, präst och biskop läses följande inledningsord:

Kyrkan är Guds folk, Kristi kropp,

ett tempel av levande stenar, där Kristus är hörnstenen.

I detta Guds folk, där vi alla genom dopet är kallade

att föra ut evangelium i hela världen,

har biskopen/prästen/diakonen ett särskilt uppdrag.

Dessa ord tydliggör vigningstjänstens relation till församling och kyrka.

Svenska kyrkan har en vigning med samma grundläggande innehåll till de tre uppdragen som biskop, präst och diakon. Vigningen innebär att den som vigs får kyrkans kallelse att gå in i livslång tjänst med förpliktelse till Svenska kyrkans tro, bekännelse och lära.

Samtidigt sker vigningen till ett särskilt ansvar eller uppdrag som biskop, präst eller diakon. Dessa uppdrag har olika karaktär.

När en präst blir vald till biskop sker biskopsvigning, och när en diakon övergår till att vara präst sker prästvigning, eftersom uppdragets innehåll förändras. Detsamma bör gälla om en biskop eller präst övergår till diakontjänst. Vid en övergång till ett nytt uppdrag inom kyrkans vigningstjänst kvarstår möjligheten att på kallelse fullgöra uppdrag utifrån den tidigare vigningen.

Upphör däremot rätten att utöva ett uppdrag inom vigningstjänsten (genom beslut i domkapitel) gäller detta hela vigningstjänsten.

Uppsala den 30 augusti 2005

På Läronämndens vägnar

KG Hammar

Ingemar Söderström

Närvarande: Ärkebiskop KG Hammar, ordförande, biskop Ragnar Persenius, biskop Martin Lind, biskop Erik Aurelius, biskop Jonas Jonson, biskop Claes-Bertil Ytterberg, biskop Anders Wejryd*, biskop Christina Odenberg, biskop Carl Axel Aurelius, biskop Esbjörn Hagberg, biskop Tony Guldbrandzén*, biskop Hans Stiglund, biskop Lennart Koskinen, biskop Caroline Krook, Edgar Almén, Astrid Andersson Wretmark, Fredrik Lindström, Jesper Svartvik, Curt Forsbring, Cristina Grenholm och Ann-Cathrin Jarl.

* Ej närvarande vid betänkandets slutjustering.